Domovní řád
Domovní řád Domu s pečovatelskou službou Města Velký Šenov
Schváleno RM Velký Šenov dne 2. 3. 2015 pod číslem 9/ I/ 12
Nahrazuje Domovní řád č. RM 97/I/7 ze dne 9.12.2013
článek 1 - Domovní řád
- Tento domovní řád má přispět k tomu, aby byla budova řádně užívána a udržována na požadované úrovni a aby bylo zabráněno jejímu poškozování a znehodnocování.
- Dále obsahuje zásady pro zajištění pokojného kulturně společenského života obyvatel domu s pečovatelskou službou (dále jen DPS).
- Je závazný pro všechny obyvatele, pracovníky i návštěvníky DPS.
- Upravuje práva a povinnosti obyvatelů bytů a pronajímatele DPS, které dále vymezuje občanský zákoník, předpisy s ním související a nájemní smlouva.
- Porušování tohoto Domovního řádu může mít za následek:
– pro obyvatele ukončení pobytu
– pro zaměstnance ukončení pracovního poměru
článek 2 - Charakter a poslání domu s pečovatelskou službou
- DPS je samostatný objekt s malometrážními byty (v počtu 32), stojící v obci Velký Šenov, na katastrálním území Staré Hraběcí, Leopoldka 583, který je majetkem obce. V DPS jsou další prostory sloužící pro obyvatele a zaměstnance DPS.
- DPS je určen pro občany, kteří dosáhli věku rozhodného pro přiznání starobního důchodu a pro občany, kteří jsou poživateli invalidního důchodu a jejichž celkový zdravotní stav je takový, že nepotřebují komplexní péči, za předpokladu, že jim budou poskytovány služby potřebné vzhledem k jejich věku a zdravotnímu stavu.
- Do DPS se přijímají občané, jejichž zdravotní stav a věk umožňuje vést samostatný život ve vhodných podmínkách.
- Do DPS nejsou přijímáni občané, kteří jsou v trvalém pracovním poměru a kteří jsou současně uživateli dalšího bytu. Trvalé bydliště v DPS je podmínkou.
- Dojde-li k závažné změně zdravotního stavu, kdy obyvatel potřebuje celodenní komplexní péči, kterou nemůže poskytnout DPS ani rodina, je obyvatel přemístěn do zařízení, které je pro tuto péči určeno.
- Obyvatel DPS může být přemístěn do jiného zařízení jen se svým souhlasem nebo se souhlasem zákonného zástupce, pokud tomu nebrání zdravotní důvody.
článek 3 - Ubytování v DPS
- Bytová jednotka je obyvateli přidělena na základě doporučení bytové komise, obvodní lékařky a rozhodnutí Městské rady. Byt je předán na základě předávacího protokolu o převzetí bytové jednotky do užívání.
- Žadatel o ubytování po podpisu nájemní smlouvy osobně přejímá vybavení bytu od pracovníka MÚ. Zjištěné závady je povinen uplatnit do protokolu o předání bytu. Podpisem protokolu o předání bytu přejímá ubytovaný plnou odpovědnost za vybavení bytu, o který je povinen řádně pečovat a jeho vybavení udržovat.
- Při přijetí do DPS je obyvatel poučen o základních předpisech, které se týkají provozu DPS, je seznámen s domovním řádem, ceníkem služeb a s vnitřními pravidly pro podávání stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby (tyto dokumenty obdrží v písemné formě).
- V DPS smí bydlet pouze ty osoby, jejichž jména jsou uvedena v rozhodnutí o umístění. Zařízení, které si obyvatel přistěhoval, zůstává jeho majetkem, zařízení přidělené do užívaní je majetkem DPS. Vedení DPS neodpovídá za cennosti, vkladní knížky, hotovosti atd.
- Každý obyvatel obdrží při předávání bytu od zástupce města 2 klíče od bytové jednotky a 1 klíč (univerzální) od všech vchodů budovy. Zámek na poštovní schránku a kóji si obstará na vlastní náklady. Klíče od vchodu do budovy není dovoleno přidělávat a poskytovat druhým osobám (ani na vlastní náklady) bez svolení vedoucí DPS. Klíč od hlavního vchodu může vedoucí proti podpisu zapůjčit i rodinnému příslušníkovi obyvatele a to pouze za účelem ošetřování nemocného příbuzného a na nezbytně nutnou dobu.
- Pečovatelská služba si vyhrazuje právo mít náhradní klíč od každé bytové jednotky na DPS, a to zejména z důvodu bezpečnosti, požární ochrany a možnosti včas poskytnout první pomoc. Tento náhradní klíč je v zapečetěné obálce, pod uzamčením v místnosti tomu určené s možností použití v případě potřeby.
- Ke vstupu do bytové jednotky je nutná přítomnost obyvatele a jeho souhlas. Pouze v mimořádných případech (podezření zhoršení zdravotního stavu, havárie, nařízení kompetentních orgánů) může vedoucí DPS otevřít byt obyvatele náhradními klíči, za účasti alespoň dvou svědků, z toho jednoho z řad obyvatel DPS. V tomto případě musí být do 24 hodin sepsán zápis o otevření bytu a při nejbližší příležitosti projednána s obyvatelem.
- Při trvalém umístění v jiném sociálním nebo zdravotním zařízení je ubytovaný povinen byt uvolnit.
- Při ukončení pobytu v DPS je nájemník povinen:
- vyklidit předávanou bytovou jednotku, včetně balkónu a kóje
- doplatit úhradu za nájem a za pečovatelskou službu
- bytovou jednotku předat zástupci města, včetně všech převzatých klíčů od bytové jednotky a budovy
- společně se zástupcem města provést záznam stavů všech měřidel (elektroměr, voda, topení)
- bytová jednotka musí být předána vyklizená, zdi opravené, bez háčků, hřebíků atp.) a čistě uklizená. V případě, že bytová jednotka není uvedena do požadovaného stavu, má Město právo požadovat úhradu za skutečné, účelně vynaložené náklady za uvedení bytové jednotky do požadovaného stavu
článek 4 - Úhrady nákladů
- Úhrady nákladů jsou obyvatelům DPS stanoveny MěÚ Velký Šenov na základě platných vyhlášek a zákonů - náklady na elektrickou energii, vodné a stočné, teplo (plyn), na odvoz a likvidaci domovního odpadu, úklid společných prostor v domě, společná televizní anténa, náklady spojené s provozem a údržbou výtahu, jsou placeny zálohově, společně s nájemným za bytovou jednotku. Ubytovaný je povinen tyto náklady platit ve stanovených termínech.
- Úhrada za ubytování, nájemné za bytovou jednotku spolu s ostatními zálohami na bydlení, je splatná měsíčně v termínu uvedeném v nájemní smlouvě. Vyúčtování záloh provede MÚ během následujícího roku.
- Drobné opravy a náklady spojené s údržbou bytu, pokud nájemní smlouva nestanoví jinak, hradí nájemník.
- Úhrada za další placené služby, požadované obyvatelem DPS, je účtována na konci měsíce, dle skutečných nákladů, v termínu určeném a oznámeném pověřeným zaměstnancem. Výše úhrady za dané období je vypočítána na základě evidence úkonů v „Měsíčním výkazu klienta“. Souhlas s rozsahem zaznamenaných poskytnutých služeb stvrzuje každý obyvatel svým podpisem před vyúčtováním úhrady. Výše úhrad je stanovena na základě vyhlášky MPSV č. 505/2006 Sb., v platném znění a schválena Radou města Velký Šenov.
článek 5 - Rozsah služeb
- Služby zahrnují:
- vytápění obytné jednotky, dodávku elektrické energie, vody, teplé užitkové vody, odvoz odpadu a společnou anténu a provádění běžné údržby DPS
- Další poskytované služby (služby, které budou placeny dle zákona o sociálních službách):
- dovoz a příprava obědů pondělí až pátek, včetně obědů dietních
- zajišťování nákupů dle požadavků obyvatel
- doprovod, případně dovoz do zdravotnického zařízení
- běžný úklid a údržba domácnosti
- pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, např. sezónního úklidu, úklidu po malování
- praní, žehlení, mandlování osobního prádla
- pedikúra a masáže – zajištěné externí pracovnicí (v bytech nájemníků)
- užívání koupelny v kanceláři DPS
- do DPS dochází praktický lékař
- do DPS dochází externí kadeřnice (v bytech nájemníků)
článek 6 - Základní povinnosti všech osob zdržujících se v DPS
Obyvatel:
- musí dodržovat bezpečnostní předpisy o požární ochraně, vydané organizací a řídit se pokyny příslušných pracovníků
- se v případě požáru řídí poplachovými směrnicemi vyvěšenými v budově, případně evakuačním plánem, který je také vyvěšen a především pokyny pracovníků, kteří zajišťují evakuaci
- nesmí používat lihových a propanbutanových spotřebičů a otevřeného ohně v DPS a jeho přilehlých prostorách
- smí používat pouze elektrické spotřebiče, které jsou schváleny státní zkušebnou, pevné připojení spotřebičů smí provádět na základě povolení vedoucí DPS pouze pracovník s požadovanou kvalifikací
- nesmí provádět úpravy na zařízení DPS bez souhlasu vedoucí DPS
- nesmí do DPS přinášet věci nebezpečné, zdravotně závadné, nebo vzbuzující odpor
- se musí v celém objektu chovat tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost ostatních, včetně nekontrolovatelného pohybu dětí na chodbách, ve společných prostorách atd.
- musí dodržovat zákaz kouření ve všech společných prostorách DPS
- musí udržovat čistotu a pořádek ve společných prostorách, na pozemku patřící k DPS a přilehlých chodnících
- nesmí vyhazovat potravinové nebo jiné odpadky z oken
- musí oznámit vedoucí DPS nebo pečovatelce (v jejich nepřítomnosti přímo na MÚ) jakékoliv zjištění o poruchách funkcí zařízení DPS a jiných závadách, aby mohla být zprostředkována náprava
- musí oznámit vedoucí DPS nebo MÚ vzniklou škodu na společném majetku, nebo nebezpečí vzniku této škody
- nesmí debatovat a hlučet na chodbách
- smí ke společenským událostem, posezení a popovídání využívat klubovnu
- smí ke čtení využívat čítárnu v 1. patře
- nesmí vstupovat do ostatních prostor DPS (kotelna, prádelna, archiv…), ani je jinak využívat (o krátkodobou jednorázovou výjimku požádá ubytovaný vedoucí DPS)
- nesmí přemisťovat a odnášet zařízení ze společenských místností, za úplnost inventáře a uzamčení společenské místnosti odpovídá obyvatel, který si vypůjčil klíč od společenské místnosti
- Uživatelé mohou užívat prostranství kolem DPS, zahradu a pergolu, zejména pro odpočinek a relaxaci. Svojí činností však nesmí bránit v užívání společných prostor a prostranství ostatním obyvatelům DPS. Pozemky v areálu DPS pro pěstební účely smí využívat pouze se svolením vedoucí DPS, která záměr zkonzultuje se zřizovatelem, případně s komisí VAŽP a určí vhodné místo pro tyto účely.
- Musí dodržovat zákaz venčení zvířat v areálu DPS, v případě návštěvy se zvířetem dodržovat následující pravidla: v celém areálu DPS musí být zvíře plně pod kontrolou, majitel zodpovídá za jeho chování a v případě znečištění je povinen po zvířeti uklidit. V případě nedodržování pravidel bude majiteli se zvířetem do areálu vstup zakázán.
- Pro parkování osobních automobilů je k dispozici parkoviště před areálem DPS. K parkování není dovoleno používat příjezdovou cestu k hlavnímu vchodu do budovy. Výjimku tvoří sanitky, hasičská vozidla, automobily, které slouží k dopravě tělesně postižených obyvatel pečovatelské služby, automobily provádějící zásobování stěhování či údržbu. Tyto výjimky mohou v areálu DPS parkovat pouze na dobu nezbytně nutnou! V celém areálu je parkování osobních automobilů zakázáno!
článek 7 - povinnosti nájemníků
7.1 ve vztahu k bytové jednotce
Obyvatel je zejména povinen dodržovat následující pravidla:
- řádně pečovat a chránit majetek DPS přidělený k užívání.
- do tří dnů po nastěhování do DPS se přihlásit k trvalému pobytu
- informovat vedení DPS, kdo další má klíč od přidělené bytové jednotky
- Umožnit vstup do bytu osobě provádějící opravy zařízení, odečty vodoměrů a požární revize
- k poskytnutí zdravotní péče, provádění úklidu a kontroly dodržování pořádku, musí obyvatel umožnit lékaři a pracovníkům DPS vstup do bytové jednotky
- není dovoleno vynášet soukromý nábytek do společných prostor a na chodby (z protipožárních a bezpečnostních důvodů je nutné zachovávat průchodnost schodiště a chodeb)
- k uskladnění věcí slouží kromě bytů skladovací box (kóje). Není dovoleno skladování v jiných prostorách nebo na balkonech
- předem projednat s vedením DPS úmysl provést úpravu vybavení nebo zařízení bytové jednotky (netýká se vymalování ani připevnění obrazu nebo poličky na zeď)
- V oknech, na zdech a zábradlích lodžií (balkón ) je zakázáno instalovat ů jakékoli předměty a zař ízení (rámové konstrukce na věšení prádla, televizní a jiné antény, různé předměty, apod.), navrtávat ani jinak zasahovat do fasády budovy a rámů oken. Pro stavbu a instalaci vlastních venkovních rozhlasových, televizních a satelitních antén a jejich svodů je třeba předchozího souhlasu vedoucí DPS nebo správce domu.
- vymalovat přidělenou bytovou jednotku jednou za 3 až 4 roky nebo uhradit skutečné, účelně vynaložené náklady na její vymalování
- včas informovat vedení DPS o přespání návštěv v bytové jednotce
- náhlou změnu zdravotního stavu hlásí obyvatel pečovatelce, nebo vedoucí DPS
- Je zakázáno vyhazování jakýchkoliv předmětů a zbytků potravin z oken. Z hygienických důvodů není dovoleno krmit ptactvo a ostatní toulavá zvířata, (pohazováním zbytků jídla, sypáním na balkón či římsy oken) nebo jakéhokoliv krmení ve vnitřních i venkovních prostorách domu.
- Květiny v oknech, na balkónech a lodžiích musí být zabezpečeny proti pádu. Při zalévání zde umístěných květin je nutno zajistit, aby voda nestékala do nižších podlaží a nesmáčela zdi, okna, balkóny, lodžie v nižších podlažích. To platí i o květinách umístěných na chodbách, Květiny nesmějí bránit v úklidu a nadměrně zabírat místo na chodbách z důvodu, zachování volných únikových prostor.
- Domovní odpad je třeba odkládat do přistavených kontejnerů v souladu s platným zákonem o odpadech a příslušnou obecně závaznou vyhláškou.
7.2 ve vztahu ke spolubydlícím
- Chování domácích zvířat není povoleno. Ve výjimečných případech lze po dohodě s vedením DPS povolit chování malého domácího zvířete. Chované zvíře nesmí ohrožovat nájemníky DPS, nesmí znečišťovat DPS a jeho okolí a svojí přítomností nesmí narušovat klidné soužití nájemníků. V případě nedodržení těchto ustanovení musí majitel zajistit přemístění a umístění zvířete způsobem, který není v rozporu s právními předpisy.
- Nájemce bytu, který je majitelem jakéhokoli domácího zvířete je povinen vedoucí DPS udat kontaktní adresu osoby, která za jeho nepřítomnosti zajistí péči o zvíře.
- Chovat drobná hospodářská zvířata (králíky, drůbež aj.) je zakázáno jak v budově, tak na přilehlých pozemcích.
- Dle svých schopností musí obyvatel udržovat čistotu a pořádek, čistotu svého zevnějšku, dbát na osobní hygienu.
- Obyvatel nesmí narušovat klid a život v DPS svým hrubým chováním, násilnostmi, neoprávněnými stížnostmi, zbytečným hašteřením a hádáním. Dbá na bezproblémové a klidné soužití obyvatel. Z porušování tohoto ustanovení mohou být vyvozena opatření proti obyvateli, který toto ustanovení poruší, až po zrušení práva obývat DPS - zrušení nájemní smlouvy na bytovou jednotku.
- Obyvatelé musí dbát na to, aby nenarušovali dobrou pohodu ostatních. Zvláště pak v době nočního klidu, která je stanovena od 22.00 - 06.00 hod. ranní. K tomu je třeba přizpůsobit poslech rozhlasu a televize, případně intenzity zábavy (hra na hudební nástroje atd.).
- Opravy v bytě, které způsobují hluk (např. práce s vrtačkou), mohou být prováděny v pracovní dny pouze od 9:00 do 11:00 a od 14:00 do 18:00 hodin, o víkendech pouze od 8:00 do 12:00 hodin
7.3 Vycházky a pobyt obyvatel mimo DPS
- Obyvatelé mají právo vycházet z DPS bez omezení.
- Obyvatel může pobývat mimo DPS, svou nepřítomnost, delší než 24 hodin, je povinen nahlásit předem své pečovatelce, nebo vedoucí DPS s udáním přibližné doby nepřítomnosti a současně uvést adresu pobytu pro případ nezbytného kontaktu (havárie vody atd.) Není-li již, v době jeho odchodu, přítomna pečovatelka nebo vedoucí DPS, zanechá tento vzkaz písemně ve „schránce důvěry“. Jde-li o obyvatele zbaveného způsobilosti k právním úkonům, je třeba k pobytu mimo DPS svolení jeho opatrovníka.
- Po dobu pobytu mimo DPS a při pobytu v ústavním zařízení (léčení, lázně) se úhrada za bydlení, služby a základní péči v DPS nesnižuje.
7.4 Návštěvy u obyvatel DPS
- Návštěvy mohou obyvatelé přijímat neomezeně. Návštěvy nesmí narušovat soužití obyvatel, rušit klid (hluk, kouř, nekontrolovaný pohyb dětí atd.) a zasahovat do provozu DPS. Obyvatelé zodpovídají za chování a vystupování svých návštěvníků a případně za jimi způsobené škody.
- Nocleh lze poskytnout příbuzným pouze se svolením vedoucí DPS a to jen ve výjimečných případech.
7.5 Zdravotnická péče
- Preventivní a lékařskou péči pro obyvatele zabezpečuje praktický lékař, který sídlí ve zdravotním středisku na náměstí ve Velkém Šenově (cca 10 minut chůze), který je k dispozici v pracovní dny (ordinační hodiny, včetně kontaktu, jsou vyvěšeny na nástěnce DPS).
- Obyvatelé hlásí své případné zdravotní potíže pečovatelce. Ta je povinna neprodleně hlásit každý případ onemocnění vedoucí DPS.
- V případě akutního zhoršení stavu obyvatele je povinností zaměstnanců bezodkladně přivolat lékařskou pomoc.
- Vážnější onemocnění nebo přemístění obyvatele do zdravotnického zařízení oznámí vedoucí příbuzným obyvatele, o kterých uvedl, že smějí být informováni.
- Pečovatelka, nebo vedoucí DPS, má právo a povinnost kontrolovat zdravotní stav, osobní hygienu obyvatel a stav hygieny v bytech.
- Úmrtí obyvatele oznámí vedoucí ihned příbuzným nebo blízkým zemřelého.
článek 8 - práva nájemníků
8.1 ve vztahu k poskytovaným službám
- požádat kdykoliv v průběhu pobytu o rozšíření poskytovaných služeb
- požádat kdykoliv v průběhu pobytu o snížení poskytovaných služeb
- ukončit pobyt v DPS bez udání důvodu, s podmínkou oznámení svého rozhodnutí vedoucí DPS minimálně 15 dní předem
- podílet se na řešení své situace v případě, že služby poskytované v DPS nejsou dostačující v důsledku zhoršení zdravotního stavu obyvatele
- podávat stížnosti na kvalitu poskytovaných služeb a požadovat jejich prověření a řešení (viz. Vnitřní pravidla pro podávání stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby)
8.2 ve vztahu k provozu DPS
- Obyvatelé se mohou podílet na uspořádání společného života v DPS prostřednictvím svých volených zástupců (tzv. Výboru obyvatel).
- Výbor obyvatel spolupracuje s vedením DPS a má prohlubovat vztahy mezi obyvateli navzájem i k pracovníkům DPS. Předkládá náměty na zlepšení prostředí domu, pomáhá, bez újmy pravomoci a zodpovědnosti, vedení DPS při zlepšování celkového provozu domu, udržování čistoty a pořádku, spolupracuje při organizování kulturního a společenského vyžití obyvatel.
- Výbor obyvatel si administrativní záležitosti, spojené s činností obyvatel a komisí, vyřizuje sám.
- Prohlídka DPS cizím osobám bez souhlasu a přítomnosti vedoucí DPS nebo jejího zástupce, není povolena. Prohlídky pokojů cizími osobami nejsou dovoleny bez souhlasu a přítomnosti obyvatele, který bytovou jednotku obývá.
článek 9 - práva zaměstnanců
- V případě podezření na ohrožení života obyvatele a podezření na havárii v bytové jednotce (prasklé topení, požár, havárie vody, elektřiny atd.) mají zaměstnanci právo odemknout a vstoupit do bytu i bez souhlasu obyvatele za těchto podmínek:
a) při vstupu do bytu musí být účastni alespoň dva svědci (vždy jeden z řad zaměstnanců a jeden z řad obyvatel)
b) ihned, nejdéle do 24 hodin, je proveden zápis o otevření bytu s udáním důvodu a podpisy svědků
c) ři nejbližší příležitosti tuto záležitost projedná s obyvatelem - Vstoupit za přítomnosti obyvatele do bytu z důvodu zajištění služeb, oprav provozního zařízení a vybavení, kontroly hygieny a elektrospotřebičů.
-
Vedení DPS má právo, ve spolupráci s doporučujícím a praktickým lékařem, dát návrh k přemístění obyvatele např. do léčebny dlouhodobě nemocných nebo domova pro seniory.
- Vedení DPS má právo navrhnout zřizovateli zrušení nájemní smlouvy, a to pokud dochází ze strany obyvatele k opakovanému porušování Domovního řádu.
článek 10 - postup vedení při porušování domovního řádu
- Při prvním porušení Domovního řádu je obyvatel písemně upozorněn a požádán o sjednání nápravy.
- Při druhém porušení Domovního řádu následuje 2. písemné upozornění na opakované porušování Domovního řádu s poučením, že opětovné porušení bude mít za následek návrh na ukončení pobytu v DPS.
- Při třetím porušení Domovního řádu je obyvateli písemně oznámeno, že vedení DPS podalo zřizovateli Městskému úřadu Velký Šenov návrh na ukončení pobytu v DPS.
článek 11 - připomínky, stížnosti
V zájmu urychleného projednávání námětů, připomínek nebo stížností obrátí se obyvatel na vedoucího DPS buď přímo, prostřednictvím výboru obyvatel nebo prostřednictvím „Schránky důvěry“. Není-li spokojen s projednáním, obrátí se na místostarostu města Velký Šenov.
článek 12 - závěrečná ustanovení
Domovní řád DPS je vyvěšen v budově DPS nebo je k nahlédnutí u vedoucí DPS. Domovní řád může být na základě vzniklých potřeb měněn nebo doplňován.
Náměty k jeho doplnění nebo úpravám má právo podávat každý nájemník DPS.
Domovním řádem nejsou dotčena práva a povinnosti vyplývající z jiných právních předpisů.
Domovní řád nabývá účinnosti dnem schválení Radou města Velký Šenov.
Ve Velkém Šenově, dne 2.3.2015
Vladimír Vykoukal v.r.
starosta města
DODATEK č. 1 k domovnímu řádu DPS:
článek 10 - postup vedení při porušení domovního řádu
Dolňuje se bod č. 4 ve znění:
Při závežném porušení Domovního řádu - ničení majetko města, přespávání nenahlášených osob - je obyvateli okamžitě ukončen pobyt v DPS (ukončena nájemní smlouva)
Vladimír Vykoukal v.r.
starosta města